J.Bārzdiņš, J.Tenteris, Ē.Viļums
UN TĀS LIETOŠANA
Rīga, 1998
SATURA RĀDĪTĀJS
Pirmā daļa BIZNESA MODELĒŠANAS PAMATI
1. Biznesa modelēšana un tās mērķi
2. Biznesa modelēšanas pamatjēdzieni
3. Pirmais priekšstats par biznesa procesu (BP diagramma)
4. Īsumā par organizatoriskās struktūras attēlošanu
5. Sistēmas biznesa modelis: vispārīgs priekšstats
6. Biznesa procesu strukturēšana. Piemērs
7. Daži vārdi par uzdevumu TD diagrammām
9. Uzdevumu daudzkārtēja izmantošana
10. Biznesa procesa precīza izpratne, transakcijas jēdziens
11. Transakcijas strukturētā modelī
12. GRAPES-BM un datu plūsmu modelēšana
Otrā daļa BIZNESA MODELĒŠANAS DETAĻAS
13. Vēlreiz par biznesa modelēšanas mērķiem
15. Datu modelēšana
17. Uzdevuma specifikācija (TD diagramma)
18. Uzdevumu tipi un uzdevumu atribūti. Atribūtu tabulas
19. Uzdevumu trigerēšanas nosacījumi
21. Uzdevuma izpildes laiks (duration)
22. Ko vēl var saturēt TD diagrammas ķermenis
26. Dažas pamācības, kā programmēt valodā GRAPES-BM
26.1 Vispārīgas piezīmes
26.2 Kā modelēt atmiņu
26.3 Kā modelēt kopīgās rindas
26.5 Laika kontrole
26.7 Kādos gadījumos biznesa modelēšanu nevajag lietot
27. Īss pārskats par rīku GRADE-BM
Biznesa modelēšanas valoda GRAPES-BM ir pusformāla grafiska valoda, domāta sarežģītu biznesa sistēmu (ražošanas procesu, kantoru, informatīvo sistēmu un tml.) modelēšanai un imitācijai.
Tā satur ērtus līdzekļus:
Šāda modelēšana (kopā ar imitāciju) ir izejas punkts jebkuras sistēmas izpratnei un pārbūvei (reengineering).
Valoda GRAPES-BM ir daudzu autoru vairāku gadu darba rezultāts. Pirmā publikācija, kas attiecas uz šo valodu, ir iznākusi 1994. gadā (A. Aue, M. Breu. IEEE Trans. SE, vol.20, 8, 1994). Tālāk seko vairāki preprinti (M. Breu, A. Mraz, H. Richter, European Method and System Center). Šie darbi kalpoja par pamatu pirmās GRAPES-BM realizējamās versijas izstrādei (J. Bārzdiņš, G. Bārzdiņš, A. Kalniņš, visi LU MII). Pēc tam tika izstrādāta pilnīgi jauna valodas versija - GRAPES-BM 3.0. Tās papildinājums un uzlabojums tagad ieguvis nosaukumu GRAPES-BM 4.0. Šo versiju izstrādē, bez J. Bārzdiņa un A. Kalniņa (kuri veica galveno darbu), savā laikā lielu ieguldījumu ir devuši (alfabētiskā secībā) - D. Foerster (SNI), J. Gobiņš (Infologistik), E. Knoener (SNI), C. Rositani (SNI-Italy), J. Tenteris (RITI), Ē. Viļums (RITI), M. Weiss (SNI), U.Ziemelis (Infologistik), kā arī rīka GRADE izstrādes grupu vadītāji - I. Etmane, A. Kālis, K.Podnieks, P. Ručevskis (LU MII), U. Sukovskis, A. Teilāns (RITI), A. Zariņš (LU MII) un citi.
Reizē ar valodu GRAPES-BM 4.0 tika izstrādāta arī rīku kopa GRADE 4.0, kas ir liela izpildītāju kolektīva daudzu gadu darba rezultats.
Rīku kopa GRADE 4.0 apkalpo ne tikai
bet arī
kā arī
Šajā grāmātā sniegtais valodas apraksts ir lasāms neatkarīgi no pārējiem materiāliem, tomēr ļoti ieteicams grāmatas studēšanu apvienot ar rīka GRADE 4.0 apgūšanu. Tas palīdzēs labāk izprast daudzas valodas konstrukcijas, kā arī šīs valodas lietojumus rīka GRADE 4.0 kontekstā. Arī visi grāmatā redzamie zīmējumi ir iegūti izmantojot GRADE 4.0 redaktorus.
Rakstot šo grāmatu, autori saskārās ar ievērojamām grūtībām. Pamatā tās bija saistītas ar to, ka datorzinātņu literatūrā vēl nav izstrādātas metodes, kā izklāstīt pusformālas valodas (pie kurām pieder arī GRAPES-BM) un to lietošanu. Autori īpaši ir pateicību parādā A.Kalniņam un B.Ikauniecei, kuru daudzie padomi un ieteikumi palīdzēja būtiski uzlabot grāmatas saturu.